سوزندوزی و ضرورت توجه به رسالت فرهنگی و اجتماعی آن
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۰۹۴۷۵
کمرنگ شدن توجه به شاخصههای سنتی متبادر از هنر سوزندوزی و رسالتهای اجتماعی و فرهنگیاش، آن را از هویت بومی و ملی و از جایگاه اصیل فرهنگیاش دور و به موجودی بیهویت تبدیل خواهد کرد.
صنایعدستی و هنرهای سنتی ریشه در عقاید، باورها، ساختارهای اجتماعی و قومی دارد. ریشههایی که در دورههای مختلف تاریخ، گریزی از تغییرات و کنشها و تاثیرپذیریهای متقابل آن، در مجاورت با فرهنگهای تاثیرگذار نبوده و نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
صنایع دستی بستری سیال است، که همواره تازگی و طراوت فرهنگی خود را مستور داشته است. در این میان سوزندوزیهای سنتی ایران نیز چشمهای جوشان و زاینده و برگرفته از روح و اصالت فرهنگی، قومی و ملی، هویتساز و اثر بخش بوده و هست و توجه به عوامل هویتبخش آن، نقشی کلیدی در پایداری همه جانبه آن خواهد داشت.
کیسه ابریشمدوزی کاربردی متداول در فرهنگ ژاپندر ارتباط با نقش سوزندوزی در القا و نمایاندن مفاهیم فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی، بینشها و پویشها، شواهد تاریخی بسیاری موجود است؛ آنچه شاخصه اصلی تمایز و تفاوت درشاخههای مختلف هنر سنتی و صنعت دستی سوزندوزی است، تفاوت در نقوش، ابزار و لوازم کاربردی، رنگ و فام و تکنیکهای دوخت است، زیرا نه تنها نقوش بکار گرفته شده در سوزندوزیهای سنتی در میان اقوام و مناطق مختلف جغرافیای فرهنگی ایران، معانی فرهنگی و اعتقادی را در ذهن متبادر میگردانند، بلکه نوع تکنیک دوخت و لوازم بکار رفته، لون و رنگ نیز، معانی عمیق فرهنگی، تاریخی و اجتماعی را با زبانی نمادین بیان داشته است.
تعریف اصالت فرهنگی بر پایه اصالت فرهنگی هنر سوزندوزی بر چهار عامل استوار است: اصالت مواد اولیه بکار رفته در سوزندوزی، اصالت نقوش، نمادها و آرایه های بکار رفته در سوزندوزی، اصالت قالب ارائه عملی آن و اصالت تکنیکهای دوخت به کار رفته در هر سوزندوزی، که دردمندانه دو مورد اخیر، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
سوزندوزی هند و کشمیر | عکس از صفحه اکسپو هندتطابق قالب ارائه اثر با فرهنگ و باورهای جامعه هدف در تکمیل و کمال فرهنگی آثار سوزندوزیهای سنتی، بسیار مهم جلوه مینماید. با تامل در سایتهای بینالمللی فروش محصولات صنایعدستی، و جایگاههای عرضه و نمایاندن فرهنگ جهانی مانند رویداد اکسپو، کشورهای داعیه دار در امر صنعت دستی سوزندوزی، مانند هند، ژاپن و مجارستان منسوجات سوزندوزی خود را در قالب و فرم، مطابق با الگوهای فرهنگی خود، ارائه میکنند، آنچه که در کشورمان کمتر به آن توجه شده است.
بطور مثال در کشور ژاپن، نوع خاصی از ابریشمدوزی این کشور، بر روی کیسههای مورد استفاده در فرهنگ و البسه، انجام میشود و نه بر روی کراوات؛ در کشور هند، منسوجات کاربردی سوزندوزی، علاوه بر پوشاک سنتی بر روی چتر و شالهایی، که مبتنی بر فرهنگ و پیشینه تاریخی این کشور است، کاربرد داشته و در بازارهای جهانی هم ارائه میشود. در تجربه اکسپو، در سالن مجارستان، جهت معرفی هنر و صنعت دستی سوزندوزی، آن را بر روی دستمالها و پیشبندهای تعریف شده در فرهنگ قومی و ملی خود، عرضه کردند.
سوزندوزی مجارستان | عکس از صفحه اکسپو مجارستاناگر از دیدگاه هنرهای سنتی به سوزندوزیهای ایران، بنگریم_که تعریفی شایسته و درخور این حوزه است_ تعریف سنت و بهره از شاخصههای تعریف سنت، نشانگر لزوم توجه به اصالت نقوش و تکنیکهای دوخت را بارز میسازد، زیرا بسیاری از شاخههای هنر سنتی سوزندوزی، هنوز هم بخشی از فرهنگ اقوام در جغرافیای ایران را در بر میگیرد.
با نگرش هنر صناعی به سوزندوزیهای ایران نیز، هدف ترویج فرهنگ معنوی و ملی در جوامع بشری، حفظ و تقویت فرهنگ بومی و ملی بر اساس اصالتها شایسته توجه و درخور اهمیت خواهد بود. کمرنگ شدن توجه به شاخصههای سنتی متبادر از این هنر و رسالتهای اجتماعی و فرهنگیاش، آن را از هویت بومی و ملیاش و جایگاه اصیل فرهنگیاش دور و به موجودی بیهویت مبدل خواهد ساخت، که امید است با رعایت بکارگیری شاخصههای فرهنگی و قومی در هر منطقه بر منسوجات سوزندوزیاش، پویاتر و آگاهانهتر در مسیر هنر سنتی سوزندوزی و فرهنگ قدم برداریم.
منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: هند ، گردشگری ، ژاپنمنبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: هند گردشگری ژاپن سوزن دوزی سوزن دوزی ها فرهنگی اش بر روی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۹۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضرورت ساماندهی تورهای بدون مجوز برای جلوگیری از ناهنجاریهای اجتماعی
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، مهدی اسحاقی معاون گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران در جلسه ساماندهی تورهای داخلی و خارجی مازندران که در سالن اجتماعات ادارهکل برگزار شد با بیان اینکه مازندران با توجه به قابلیتهای فراوان گردشگری هر سال مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی زیادی قرار میگیرد، گفت: رشد تورهای داخلی به شمال کشور و استان مازندران بسیار است و با توجه به فصل بهار و تابستان خیلیها تمایل به سفر با تورهای گردشگری دارند که باید برنامهریزیهای مطلوب صورت گیرد.
او با اشاره به معضل فعالیت تورهای غیر مجاز، افزود: متاسفانه تورهای بدون مجوز گردشگری با تبلیغات و ارسال عکس و ویدئو در فضاهای مجازی برای جذب گردشگر فعالیت میکنند که موجب مشکلات بسیار میشود.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران با اعلام اینکه اگر اتفاق یا مشکلی در تورهای بدون مجوز گردشگری بیفتد هیچ فردی پاسخگو نیست، افزود: با ساماندهی تورهای بدون مجوز میتوان شاهد ناهنجاریهای اجتماعی، رعایت شئونات اسلامی و حجاب و عفاف باشیم.
اسحاقی با اشاره به فعالیت ۱۹۵ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری و صدور مجوز ۱۱ دفتر گردشگری سلامت در مازندران، گفت: بیشترین دفاتر مسافرتی و گردشگری در شهرهای ساری، بابل، قائمشهر و آمل قرار دارد.
معاون گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۷ پروانه بهرهبرداری دفاتر مسافرتی و گردشگری صادر و ۱۴ پروانه بهرهبرداری در استان لغو شد، ادامه داد: ۹ متقاضی جدید برای دفاتر مسافرتی گردشگری در استان درخواست دادهاند.
او مهمترین وظیفه دفاتر مسافرتی و گردشگری را تهیه بلیط و برگزاری تورهای گردشگری داخلی و خارجی و همچنین تهیه روادید عنوان کرد.
اسحاقی تعداد راهنمایانتور در استان را ۲۴۰ نفر برشمرد و افزود: از این تعدادد۱۴۴ نفر عضو انجمن حرفهای راهنمایان گردشگری هستند.